Wednesday, April 19, 2006

Fördommar vs Ola

Sjukgymnastik, smaka på ordet, vad associerar man till, inte är det nåt hippt, fräsht och nytt direkt. Sjuka gamla åldringar i tights som drar i nån gummisnodd. Tänk att behöva springa till en sån inrättning när man är 33 för att man är totalt tokstel i ryggen. Inte kul, inte kul alls. Jag har ju redan nämnt Ola aka Henrik Schyffert, min sjukgymnast, skittrevlig och uppenbarligen duktig. Idag var det dags för första passet, visst var det pensionärer i tights som drog i gummiband och satt på såna där vita fula testcyklar med blå handtag, men det var ju inte därför jag var där. Känslan av förnedring kvarstod dock när jag ligger och på mage och lufter hantlar stora som en näve spaghetti. Men fan om det inte tog. Tre övningar utan motstånd och jag har fattat galoppen. Först känns det fånigt, sen börjar det göra ont, då känner man sig patetiskt, sen börjar det släppa och det känns bättre. Det är alltså det som är poängen, långsamt, lätt och framförallt rätt. Inte bara gå ner på ett gym och tokrycka i maskinerna med fullt pålass. Det är väl själva fan när ens fördommar spräcks, tycker inte om det, det är ju fördommarna som definierar mig...

4 comments:

Anonymous said...

Visst är det illa med en yrkestitel som ger så trista associationer. Kanske fysioterapeut skulle vara lite coolare? Det är dock fördomarna och din osvikliga föråpga att ganska hårt kategorisera saker och ting som gör dig till ett av mina favoritbollplank. Du vet, man vill köpa nåt och står och tippar på gränsen. Ett snabbt samtal så vet jag direkt om det är bra eller anus. Don´t ever change :)

Anonymous said...

"FÖRMÅGA"

Fabbe said...

Svart eller vitt broder, så är det helt enkelt, snabbt döma och förkasta, eller total kärlek, inget därimellan.

Förmåga?

Anonymous said...

Fniss, huvudsaken är att det hjälpte, tycker jag.