Wednesday, April 05, 2006

Bilsalongen

Idag var jag och Mange på bilsalongen, det var ett bra val av dag då det inte var sådär hysteriskt med folk som det brukar vara. Dessutom hängde vi på låset vilket inte gjorde saken sämre. Det första man ser när vi äntrar A-hallen är Lambos monter med en mycket mycket elak mörkgrå Murcielago med svarta fälgar, vill-ha-faktorn gick i topp på en gång.

Nästa anhalt var Jaguar, som hade en ny XK som var helt ok, det tråkiga var bara att designen var en budgetvariant på Ford-koncernens flaggskepp, Aston Martin Vanquish. Land Rover är något som inte impat på mig förut, främst på grund av den trötta 70-tals designen, men jag blev förvånad och får nog ändra åsikt där. Den var framförallt mycket elegant och trivsam inne, kvalitetskänslan var även den väldigt påtaglig.

Nästa nya var Volvo S80 där man för första gången enligt mig lyckats hos Volvo. Designen är mycket elegant och smäcker. Inredningen var nog bland dom absolut läckraste på mässan, Nordic Light filosofin har nåt bildesigners föränn nu. Det var dessutom inte en dag försent.

Audi hade toppat med ett batteri guldklimpar, favoriten blev den blodröda S6 med ljusgrå mockaklädsel, kolfiber i panelerna och en drös aluminiumdetaljer. Mycket snyggt och mycket läcker. Dom hade även en A8 med V10 och nya Q7 som inte heller gick av för hackor.

Det fanns som sagt massor av godbitar, nya Alfa Brera såklart. Men ska vi prata enhetligast och snyggast monter vete tusan om inte Lexus tar priset. Tre bilar, alla i en otroligt läcker pärlemorlack. Nya Is och Gs är kanonfina och något av en dröm för mig. Rx är något åldersstigen nu vilket börjar synas dessvärre. Andra höjdare var Fords, .Citroens och Renaults designstudier alla snygga med fantasifulla och sköna inredningar. Men koolast av alla dessa var nog Nissans Terranaut som såg ut som nåt från Star wars, koolaste inredningen och maffigaste hjulen punkt slut.

Vad var det mer för roligt då... tja kommer inte på just nu bortsett från att vi gick raka spåret förbi, Peugot, Ford, Opel och Volkswagen, Fiat hittade vi inte ens till och nya Seat Leon var snygg utvändigt men toktrist invändigt.

Jo Mange var så till sig vid två tillfällen att han nästan fick byta byxor, den ena gången förstår jag, det var nya Civicen som är precis så ball som den ser ut, andra gången var jag lite mer tveksam och började undra hur det egentligen stog till i skallen på honom; Citroen C6, deras nya top of the line bil med en blandning av futurism och retrodesign, men vafan så tänker vissa om oss Alfistis också så han fick hållas.

På tal om Alfa, vi hade två småstads-big brother-cafe-slitz snubbar som vi stötte ihop med vid några montrar. Sista gången jag såg dom var vid Alfa montern när han jämförde Brerans front med nya Subaru Tribeca, då höll jag på att få hjärtsnurp och det var tur att vi var bland folk annara hade jag troligvis nitat snubben, idiot är för milt uttryck för en sån där hädelse.

ps. istället för bilder i texten så länka jag istället, tar mindre plats, inte för att nån direkt bryr sig då det är typ jag som läser min blog men vafan

6 comments:

Anonymous said...

Inte då! Denna veckan har du haft närmare 170 pers som läst i din läckra blogg =)

Anonymous said...

Trots mitt totala ointresse för bilsalongen så tycker jag att du förmedlade en fin bild av spektaklet.
Spring och se "SYRIANA". Jag och Andreas såg den igår. Cynisk och klockren. Skönt också när man är sådär spyfärdig över allt skit som händer i världen varpå två tjejmammor sammanfattar filmen med: "Har han inte blivit lite tjock?". Då blev allt plötsligt lite lättare.

Fabbe said...

Du erkki, jag såg din svåger och Mats? där, med tillhörande kloner, det var inte så lite oväntat:)

Ja den finns med på listan, men vet inte i vilken ordning den ligger

Anonymous said...

Mats har levererat två prima exemplar till världen. Varav den ena lyckats med "ostmacka i videon" inte mindre än två gånger.
Imorrn ska jag ta ledigt och premiärcykla. Skönt!

Fabbe said...

damn it, jag vill också va ledig och cykla, men å andra sidan var ja ju ledig igår och gick på mässan, så det får väl räknas som ok det med

Anonymous said...

"han fick hållas"? Nej nu jävlar...