Monday, May 08, 2006

SoFo

Märkligt märkligt. Sist jag spenderade tid i det området var när man gick i högstadiet och letade billiga skivaffärer med mycket hårdrock. Då fanns inga restauranger, inga trendiga butiker, inga inflyttade-lantisar-gone-big-city. Nu är det raka motsatsen. Jag var ute på galej med lite gamla vänner i fredags och hamnade på en grekisk restaurang mitt smack i smeten. Satans va trevligt det var, området var en våt stadsdröm. Nytorget precis så storstad/småstad i perfekt harmoni som man bara kan begära. Fan också var har jag varit dom senaste tio åren? Nu förstår jag allt som sägs och skrivs, det är makalöst trevligt. Är det nånstans i stan jag skulle kunna tänka mig bo förutom Kungsholmen (som fortfarande känns som hem) så är det dom här krokarna. City känns som ett förstorat köpcentrum med turister där H&M McDonalds och alla andra trista vanliga affärer finns. Här kommer det spenderas mer tid framöver. Var så säkra.

10 comments:

Anonymous said...

Du ser. Nu kanske det kommer gå att få ut dig på en ölrunda framöver, som in the old days? det var lääänge sen :)

Dock är det viktigt att påpeka att det förhatliga uttrycket "SoFo" enbart och utan undantag får användas i ironiskt syfte.

Matt said...

Låter trevligt. Blev det mycket? Blykepa i lördags? Vet inte vilken min favoritbar är söder om folkungagatan. Det finns så många. Fast antagligen är det Soldaten Svejk.

Anonymous said...

Det härliga är ju variationen. Att först sitta och sorla på svejken med en Primator i näven, sen droppa in på folkhemmet. Vidare till Black Horse för lite engelskt pubmys och så hälsa på lite bohemer på Berlin... Osv.

Fabbe said...

Ja det kan det absolut bli. Men SoFo är sagt ett fånigt uttryck som enbart används av inflyttade osäkra lantisungar.

Nej det blev inget sånt alls, det blev bilen, hade lite att fixa hemma först så det blev lite sent att sitta och häcka på pendeln. Latheten tog över så jag tog räserbilen istället,

Matt said...

Anonymus: Jo du har rätt. Men Folkhemmet har väl tappat? De är mest restaurang nuförtiden. De fick klagomål från grannar så de har bara öppet till 23 nu. Fan jävla grannar. Bor man på Renstiernasgata får man fan finna sig i att det är lite barliv i kvarteret.
Men annars kan man ju ta Svejk, Vampire lounge, Axela, Strykjärnet, Black Whore in, Dancin Dingo, PSB, Roxy, Babes&Beers, Missisippi in osv. Alla ställen med bara nån minuts gång emellan.

Anonymous said...

Jo det kanske de har. Var nåt år sen jag var där sist, då hade de gjort om rätt mycket men det var mycket folk och rätt flashigt.

Glöm inte ett par tapas på nada mellan vattenhålen. En pilsner på Humlan och sen lite loungerelax på Clarion. Ok clarion hör väl kanske inte tekniskt till sofo, men eftersom det är ett fånigt uttryck så breddar vi oss till trevliga hak på söder. Så nu var det gjort. :)

Fabbe said...

Jävlar, det rycker i gå på krogentarmen nu, Nån som är sugen att dra vid lunch?

Anonymous said...

Jag inser att jag fortfarande e rookie vad gäller Sthlm. Fick fråga kollegorna vad SoFo var för något *eeekkk*

Nu vet ja!

Fabbe said...

Ja du anononomomoys, Söder om Folkungagatan är väl den korrekta benämningen. Inget att skämmas för, det är bara nån trendputte som hittat på namnet, det har som AA redan sagt inget verklig betydelse

Anonymous said...

Ooops... det är jag (Blueberry Tequila) som blir anononomomoys... skumt, blir det nu igen. Men bara i detta inlägget.