Tuesday, May 16, 2006

Ice Age II


Såg Ice Age II förra veckan och här är min redogörelse.

Första filmen var en rasande succe med bra karaktärer och där snabba skämt avlöste varandra i ett furiöst tempo. Allt ihopsatt i en miljö och tid i vår historia där djuren aldrig sett konstigare ut.

Nu är tvåa här och det är med glädje jag kan konstatera att animationerna blivit om än bättre, det här är ruskigt snyggt, nog den bästa animerade filmen på det planet jag sett. Handlingen är som alltid i en sån här typ av film simpel och av underordnad betydelse. Våra hjältar från första filmen bor en i dal tillsammans med en mängd andra djur och lever livet rätt bekymmerslöst ända fram tills en domedagsprofetia läggs fram av en mycket suspekt gam som talar om för dom att istiden snart är över och enda räddningen är en gigantisk Noaks-ark liknande trästam uppe på ett berg i andra änden av dalen. Därefter är det bara för att hjältarna och alla andra till att masa sig iväg för att kunna överleva. Det blir såklart nya möten och incidenter på vägen, med faror och nya vänner.

Jag måste säga att den här filmen är ännu rappare än den förra, och det är inte ofta en uppföljare faktiskt är bättre än den första filmen, Gudfadern II, The Empire strikes back och Toy Story II är dom enda jag kan komma på så här på rak arm. Humorn är mer i fokus den här gången men det betyder inte att den är som en dålig actionfilm utan känsla, den här filmen kretsar runt Manny och det är främst i scenerna med honom som tempot lugnas ner en aning.

Det finns dock ett minus och det är två nya karaktärer som retar gallfeber på mig, meningen är väl att dom skall vara hysteriskt kul men för mig blir dom bara hysteriska. Det som gör att animerade filmer är så direkta är just att karaktärerna är klichéer och stereotyper, men dom här två får jag inget grepp på. Vad skall dom vara för nåt? Dessbättre tar dom inte för stor plats och till deras favör måste jag ändå säga att i ett par scener briljerar även dom.

Nej det här är inget annat än lysande från start till mål, enda plumpen är faktiskt dom där två råttorna och ja just det, Scratch är fullkomligt underbar.

Klockrent 4 gösar av 5

3 comments:

Anonymous said...

Härligt! Jag har stora förväntningar på Ice Age II och din recension bekräftar dessa.

Det låter som en riktigt rolig film, och jag älskade den första.

Fabbe said...

Ja den är askul, jag garvade som en galning mest hela tiden, den håller tempot suveränt i början och tappar en aning sen men det är inget konstigt

Sagorica said...

Hoppas du inte tar illa upp att jag länkar till din sida. Dels är det kul läsning och så gillade du Ice Age.. Det smälter mitt hjärta! ;o)