Monday, November 06, 2006

Scoop recension

Scoop hette den visst. Det visste vi inte när vi skulle köpa biljetterna, vi visste bara att det var Woddy Allens senaste och att Scarlett var med. Det räckte för oss att Scarlett var med. Det skulle snart visa sig att så inte var fallet den här gången. Långt ifrån.

Jag har inte sett många av Allens filmer och knappt nån där han själv är med. Jag har aldrig lockats av dom och heller inte sett storheten. Det bidrar knappast heller att jag inte gillade Match Point, trots en av dom snyggaste Affisherna på länge. Den här filmen trodde jag nog naivt skulle vara bättre, det var tvärtom.

Filmen ska väl vara en komedi av nåt slag, men rolig var den inte, inte nån stans. Det var enbart ett par gånger vi garvade och då var vi ensamma i salongen om det. Vi såg uppenbarligen nåt som ingen annan såg eller så är det bara vår sjuka humor som visade sitt fula tryne. Den handlar väl kortfattat om en journalist (den karismatiske Ian McShane) som när han dött får ett scoop av en annan döing om vem som är seriemördaren som härjar i London. Problemet är bara att han inte kan göra nåt av det eftersom han är död. Han kommer på nåt sätt i kontakt med en journaliststudent (allas vår Scarlett) och serverar henne info längs resan. Hon i sin tur får med sig en patetisk trollkarl (den maniske, skitjobbige Woody himself) som sidekick. Den misstänkte mördaren är en överklasshunk (Hugh Jackman, som man bara väntar på ska visa klorna, han är ju trots allt Wolverine) som vår hjältinna blir kär i som vi i slutet får reda om han verkligen är den skyldige. Thats it liksom.

Skådespeleriet är genomgående uselt, och då menar jag högstadiepjäsnivå. Scarlett är kass som satan och hade hon inte varit dödligt vacker hade hon knappast gjort den karriären hon gjort. Hon är dessutom inte ens snygg här vilket är en skandal enligt mig… Woody Allen borde fan förbjudas att visa sig på film, satan va jobbig han är och inte är han kul heller, skitnödig och allmän pain-in-the-ass bara. Jackman är väl ok men nej det här suger häst kamrater.

Det här ska va en komedi antar jag, men en komedi ska vara rolig, det här är inte roligt, det här är skitdåligt. Faktum är att det här är det sämsta jag sett på bra länge faktiskt.

Se inte den här skitrullen om du inte är en fan av Woody Allen, det är som jag sagt rakt igenom, fruktansvärt dåligt.

Den får fan en rutten Gös, inget mer.

3 comments:

Babushka said...

Scarlett ska enligt pålitliga källor vara den skåedis jag liknar mest.

Spank you spank you sägar jag bara. *S*

Hon är dödligt snygg och vanligtvis en grym skådis. Trist att höra om denna kalkonrulle. Woody börja fan tackla av...

Fabbe said...

Hoppsan kerstin, då får du passa dig om våra vägar korsas, för Scarlett är to die for.

Fabbe said...

Japp, har sett den med, den finns recenserad nånstan i bloggen den med, kommer inte ihåg när jag såg den. Tyckte den här var sämre dessvärre.