Thursday, November 02, 2006

Ack nu är det vinter och Svensson han slinter

Oj oj oj oj oj oj oj…. Oj oj oj oj.. oj… oj. Va säger man nu då! Vintern är underbar, det är så härligt när det snöar, tjoho, eller? Alla som bor i Stockholm och som skulle in eller ut ur stan igår på nåt sätt vet precis va ja snackar om. Va fan liksom, det kommer fem centimeter snö och Sverige lamslås!

Kaoset börja så smått när jag ska åka hem, jag bestämmer mig för att ringa SL och kolla om bussarna går från Gullmars. Den tjäcka bruden säger att det inte är några störningar eller problem alls, yeah right. Aningen skeptisk beslutar jag mig ändå för att satsa på bussen, (inte så lyckat nu så här i efterhand) pendeln går ju inte när det kommer löv på rälsen så varför skulle det ens finnas en snöbolls… att dom skulle gå när det snöade? Jag låter några tåg passera innan jag hittar ett där man får sitta, inte fan tänker jag tränga ihop mig som djur på väg till slakt för att jag har så brottom, väl på tåger powernappade jag mig fram till Gullmarsplan, lagom förvirrad vaknar jag upp i ett smällfyllt tokvarmt tåg. Det är bara att masa sig av och knata golgatavandringen längs perrongen upp till bussen.

När jag kommer upp får jag fan en chock. Jag har aldrig sett så mycket folk på samma gång. Det är totalt proppat och snön virvlar runt. Jag älgar mig fram mellan alla idioter som är ivägen till min hållplats som självklart ligger längst bort och längst ut i snålblåsten. Jag sneglar ner på Nynäsvägen och märker att det norrgående körfältet är tvärstopp så lång man kan se. Rätt snabbt fattar jag att det är tvärjävla kört för några bussar att komma upp hit eller härifrån, ett samtal senare och jag har synkat ihop mig med farsan att möta upp mig i Farsta för att smidigt smita förbi pöbeln.

Tjugo minuter senare möts vi upp och lyckas åka gamla Nynäsvägen fram till Skogåsrondellen när helvetet brakar lös. I höjd med finkan ser vi att efter rondellen är det helt stopp och inget rör sig alls upp för backen mot Länna, men motorvägen är avspärrad för alla jävla nötter som inte kan köra och har strandat över hela körbanan varpå trafiken leds av mot vår väg. Vi har inte så mycket att välja på och åker i alla fall en bit upp på vägen, en halvimma senare har det dött av helt, och vi kommer ingen vart. Vi möter då en tjej som säger att det är helt stopp i trafiken ända bort till Vega, bilar har krockat hej vilt tydligen. Nu börjar det bli svettigt eftersom vi har inte så jävla många alternativ att ta oss hem på. Vi har motorvägen, gamla Nynäsvägen och sen Lännavägen men det är en omväg som heter duga, vi inser att vi inte kan stå här och vänder och åker tillbaka mot Farsta för att satsa på den långa vägen. Ett blixtbeslut gör att vi ändrar oss i sista sekund och åker på motorvägen ändå. Det visar sig att det vinns bergare och farbror blå på plats, sen var kön där inte så lång som den borde vara, dom släppte alltså på trafiken i omgångar. Fuck off säger jag, vilket kaos det var, det stod 6-7 SL bussar, övergivna och tomma, var var människorna? Hade dom vaporiserat eller nåt, fan vet. Det fanns lastbilar och säkert ett 20 tal personbilar huller om buller.

Vi hamnde inte helt oväntat i en ny vacker och laglös kö som tog kort sagt en jävla tid att passera. Klockan åtta var jag hemma och jag lämnade jobbet fem, är det inte vackert så säg. Jag är helt säker på att det finns andra lika sköna storys där ute, men det här är min om gårdagens patetiska trafiksituation. Gissa om jag tycker det behövs nya fina bättre vägar eller biltullar och mer bussar?

Det balla är att jag inte kan förmå mig att bli förbannad eller ens stressad i såna lägen. När det är nåt jag inte kan påverka så blir jag lugn och accepterar situationen. Det är bara slappna av och iakta eländet. Vad jag inte fattar är att det varje år är en nyhet att vi har snö och vinter i det här landet. Allt lamslås och det blir kaos. Den här jävla stormen har det dessutom varnats om i flera dagar, jag undrar om SL och SJ har förberett sig eller om dom bara lallat på som vanligt? Ja sa det till farsan i bilen att man borde börja tillverka tågväxlar, marknaden lär törsta efter fungerande sådana. Man skulle bli miljonär direkt.

En annan klassiker är alla dessa nötter som inte fattar att det blir halt när det är snö och minus ute, dom sladdar runt som smörklickar i en het stekpanna. Det blir totalt livsfarligt att köra bil, inte för att man själv inte kan hantera halkan utan för just alla jävla idioter som inte kan köra bil.

Det här börjar bli långt och då har jag ändå inte nämt frugans problem med SJ, hon har fått sin tågresa norrut inställd två dagar i rad och nu är det tredje gången gillt. Men det är en annan story jag inte ens orkar gå in på här eller nu, men alla som känner mig hyfsat vet att jag nog är sne på dom asen med…

4 comments:

Anonymous said...

När man läser sådant här är man mäkta glad att man bor i Norrland. Här "lamslås" inte hela stan av lite snö. 5 cm? Hur kan det bli snökaos på 5 cm? Har alla Stockholmare lågskor och sommardäck året om? :-)

Fabbe said...

Jag har bott i Norrland i fem år skillnaden är lika uppenbar som enkel. Skillnaden är helt enkelt volymen och våra usla vägar. Stan är ju byggt på öar och då finns det begränsat med vägar när det ballar ur nånstans får det enorma påföljder. Volymerna av trafikanter, bilar, bussar, tåg och hela fadderullan är vida överstigande den i Umeå där jag bodde. Fan om jag ens varit med om kö när jag bodde där. Vi är för många för det vägnät vi har, såna här dagar synas bristerna alltför väl. Bygg ut och förbättra.

Men sommardäcken gjorde sitt, det räcker med att några nötter inte bytt för att det ska bli köer och elände. Nu hade nog inte några räknat med den här halkan, som faktiskt var rätt brutal, blankpolerad tätt packat blöt snö är ruskigt hal. Jag lyckades byt till vintersulorna dan innan så jag var förberedd.

Unknown said...

Hej. Jag gör siten

http://outgifter.org

Där försöker vi få ner kostnaderna för det kommande biltullssystemet
så mycket som möjligt. Genom att samla in idéer från de medborgare som
har erfarenhet av Stockholms gator. Har du nån idé på hur man kan göra
saker bättre?

Snart ska jag skriva ihop en debattartikel och underteckna med
"Nätverket outgifter.org". Det kommer att vara en lång text där man
presenterar olika idéer, bland annat dina eventuella.

VH


/ Daniel Lampinen, personlig site: www.ropix.org

Anonymous said...

Tack for intiresny Blog