Wednesday, October 11, 2006

Over the hedge

Senaste filmen då. På andra sidan häcken. Ja vet inte riktigt va jag ska säga. Det börjar bli lite väl många datoranimerade filmer nu, så många att kvaliteten börja bli lidande. Pixars filmer blir stadigt sämre enligt mig, kanske har det att göra med att man har högre krav nu än tidigare. Madagascar var kass, sen finns det en drös till jag inte ens sett. Det här lockade dock mig till bion i tron om att den skulle vara bättre än den senaste raddan färgkluddar.

Handlingen är simpel som sig bör i en sån här film, det är ju ändå inte därför man ser en animerad rulle. Det är lite som med porrfilm, en ursäkt till gökande, här är det istället en ursäkt till att skruva karaktärer och hitta situationer för garv. Ett litet problem här dock är att garven inte kommer speciellt ofta och karaktärerna är i regel rätt trista. Det finns några som sticker ut, som den speedade ekorren Hammy och perserkatten som jag inte kommer ihåg namnet på. Det mesta känns plockat från andra filmer tyvärr, främst Ice Age och Toy Story, vilket är synd när man lyckats så bra med Shrekfilmerna, förväntningarna var lite högre än vanligt. Man har heller inte utnyttjat möjligheten att skapa karaktärer man verkligen kan bry sig om det mer yta än innehåll. Ice Age är annars ett lysande exempel på där man lyckats med bägge delarna.

Missförstå mig inte nu, filmen är inte trist, på långa vägar, men det är lite för långa transportsträckor mellan dom roliga avsnitten. Filmen känns helt enkelt för lång för sitt eget bästa! Annars kan jag säga att animationerna bara blir snyggare för varje ny film som kommer och det gäller även den här.

Jag har inte så mycket mer att säga att det här är en ok, hygglig dussinrulle med ett par klassiska ögonblick men inte tillräckligt bra för att egentligen ses på bio. Den funkar nog bättre hemma i soffan på plamsan en sunkig vardagskväll när man inte har nåt att göra.

Filmen får två starka gösar.

8 comments:

Matt said...

Jag tycker inte det var nån speciellt bra film. Men jag såg den bara av en anledning.

Fabbe said...

Ja vet precis vilken anledningen var. Var det till belåtenhet då

Matt said...

Nä det var inget naket.

Fabbe said...

Jo för satan, djuren hade väl inga kläder på sig:)

Babushka said...

Gösar?

Fabbe said...

varför inte gösar, nåt måste dom få, en gös är en gös är en gös

Babushka said...

Jag tcker dom ska få pirayor. Pirayor är coolare än gösar. En piraya tar en gös lätt.

Eller så spelar det ingen roll.

Kan de inte få daggmaskar? Nej, spigg...eller...bladlöss.

Fabbe said...

flatlöss kanske, nej gösar ska det vara, det känns bäst så, mest klassiskt:)?