Wednesday, August 09, 2006

Sexpack ägg

En märkligt sak inträffade igår på den lokala ICA affären. Jag står i kön och ska köpa en Yalla efter träningen, framför står en liten tjej, va kan hon vara, typ 7 år eller nåt. Hon har en korg med 6 äggkartonger. Jag tycker det känns lite skumt, va ska en sån liten brud med så mycket ägg till? Spontant känns det som att hon vaktar korgen åt sin mamma eller nån, men no, det är hennes stuff. Det är då jag börjar fundera på va hon ska göra med alla äggen. Ska hon på värsta busarstråket och ägga ner varenda jävel i området? Ska hon baka skitmycket kakor eller nåt? Jag greppar det inte bara.

När det är hennes tur lassar hon upp alla SEX kartongerna med ägg och tjejen i kassan säger att det blir 130 spänn eller nåt åt det hållet. Lilltjejen som knappt når upp till kassan sträcker fram sin lilla näve med en tia, en femma och några enkronor, hon säger inget, utan sträcker bara fram pengarna. Tjejen i kassan frågar om det är alla pengar hon har varpå lilltjejen nickar. Nu börjar det bli komiskt och faktiskt lite hjärtvärmande. Så jävla nice att se en sån liten människa som inte har några begrepp om vad saker och ting kostar och helt sonika bara ska tjacka på sig en massa ägg och tar med sig sina mynt i tron att det ska räcka. För henne hade dom lika gärna kunnat kosta en miljon, hon hade inte fattat skillnaden ändå.

Lilltjejen frågar hur många kartonger hon kan få och tjejen i kassan säger att det räcker till en. Jag är tyvärr inte kvar när hon packar med sig sin lilla låda ägg och lommar iväg, men jag kan inte glömma bilden av den här lilla oskadade människan som är ute och handlar enorma mängder ägg för knappt några pengar. Jag kan för mitt liv inte heller komma på varför eller vad hon skulle ha dom till. Det jag inte glömmer är att det var en ruskigt skön bild av en mycket enklare och vackrare värld som jag nästan glömt bort. Hoppas hon inte blir fördärvad av vår fula värld med alla krav och måsten, hoppas hon fortsätter att vara lika söt och oförstörd.

3 comments:

Anonymous said...

Haha, underbart! Fast glöm inte att hon förmodligen är ästa carola. Snart byts den näpna oskyldiga blicken mot ett kallt kalkylerande hånleende.

Tror du inte att du besvarat din fråga redan i din rubrik? Mamman sa "kilar du ner och köper sex ägg (alt ett sexpack ägg) och hon plockar helt sonika på sig sex packar ägg...

Fabbe said...

Ja så kan det vara, ungefär som farsan gjorde när morsan mad honom köpa köpa "en trea grädde", han kom hem med tre treor grädde, kort sagt nästan en liter.

Anonymous said...

Härligt!!


Tack ;)