Sunday, February 26, 2006

Filmrecension Casanova

Så var det dags igen då, var på Lasse Hallströms senaste i Lördags med frugan ute på ghettobion i Heron.

Filmen börjar direkt med att sätta tonen, enormt vackra miljöer, kläder, glad musik. Det är vackra människor, vackra kläder. Allt är toksnyggt och man blir direkt på bra humör.

Skådespelarna verkar ha haft kul på inspelningen, ok det är lite överspelningar här och där, men det gör inget. En som verkligen är exempel på det är Oliver Platt som är kanonskön i sin roll som isterkung från Genua, Heath Leadger är en annan, han gör rollen som dandy på samma sköna sätt som John Malkovich gjorde i Dangerous Liasons från 88. Sammspelet mellan Heath och hans betjänt är mycket underhållande, även dynamiken mellan Heath och Sienna Miller, som jag faktiskt inte sett som särskilt vacker förut, men som här vare en pärla, är lysande.

Dock är det nåt som gör att jag inte kan engagera mig fullt ut, filmen rycker inte tag i mig. Jag vill tycka om den, för det är en film som jag borde tycka om. Jag älskar den här typen av lättsamma intrigerande kostymfilmer. Dom gamla musketörfilmerna från mitten av sjuttiotalet och ovan nämnda Dangerous Liasons är exempel på riktigt sköna feelgood matineer i denna genre. Kanske är det karaktärerna som känns en aning framstressade och platta eller så är det själva grundstoryn som börjar trampa luft efter ungefär halva filmen, ja vet inte, men det fungerar inte som jag hade önskat.

Den största besvikelsen är dock Lena Olin som inte fungerar fullt ut i den här typen av film. Hon skall vara sval, farlig och mystisk, inte som hon är här, lite småklumpig och flamsig. Det samma måste även gälla för Jeramy Irons som känns lite malplacerad i dratta-på-arslet facket. Här gör han åter en klassisk obehaglig Irons-karaktär som dessvärre är kryddad med lite Charlie Chaplin element.

Nej kort sagt så funkar inte filmen fullt ut, även om den är rasande vacker, snabb och småkul. Den är helt enkelt en ok popcornrulle, men det hade kunnat blivit en ny klassiker i genren jämte ovan nämda filmer, nu blev det dock bara en skön bagatell som får en att må bra i nån dag, inte mer.

Men, det är inte helt fel det heller.

Betyg, 2 starka gösar av 5