Wednesday, January 18, 2006

Bilbranschen, edens lustgård?

Vissa saker är roliga att köpa, som ny projektor, eller tom en säng hos IKEA, man får uppenbarligen ett mycket gott bemötande. Det finns dock en bransch eller värld som slår allt i ärlighet, hederlighet och god affärsanda, bilbranschen. Där myglas det aldrig och hederligheten är ett ledord som genomsyrar alla led, försäljare, service och verkstäder. Det är inte för inte som bilhandlare har fått epitetet Ärlige Harry osv.

Jag har nyligen blivit lyckligt invigd i denna härliga värld och upptäckt hur mycket tid man kommer få spendera, tid som man annars skulle blivit tvungen att lägga på arbete och fritid. Det ger en oerhörd tillfredställelse att också att lägga ut pengar som man egentligen inte har på att betala det som garantierna skall täcka. Låt mig förklara

Jag köpte en bil för några veckor sedan och påpekade för säljaren att jag tyckte den drog åt höger och att det inte var inom vad jag tycker är normen. Säljaren var snäll och sådär härligt farbroderlig och talade om för mig att; ”nej det där är inget, det är normalt, så är det på alla bilar.” Tyvärr trodde jag inte på hans lugnande stämma utan frågade om garantin täckte det om det mot all förmodan skulle visa sig vara nåt fel? Självklart svarade han, och med den tryggheten i ryggen åkte jag hem. Det är så härligt med människor man kan lita på och som är rakryggade tänkte jag.

Idag har jag kollat upp bilen, ja vet att jag är en dålig människa som inte litade på den jultomteliknande säljaren som hade en uppsyn Jesus skulle varit avundsjuk på. Dom stygga dumma elaka människorna på verkstaden sa att jag behövde göra en framvagnsinställning. Jag tänkte att det nog var läge att ringa den gemytlige säljaren och få omtanke, kärlek och förståelse. Det jag fick var nåt helt annat.

Det jävla aset sa att det inte var nåt fel och att jag inte fick ett skit på garantin om det inte var nåt mekaniskt fel. Ville jag göra en framvagnsinställning fick jag göra det på eget bevåg. Så mycket var den garantin värld. Förbannade jävla as, det finns inga och jag lovar verkligen inga som rövknullar en som bilbranschen, IKEA min käre Kaleghis är Moder Theresa i jämförelse med bilhandlarnas jävla skumrask- och mygelverksamhet.

Tur att man inte sitter hela dagen då det skulle göra rätt ont en dag som denna….

4 comments:

AA said...

Gratulerar. Jag hade en kollega som hade måttot: "Don't get mad, get even". Han skulle nog kunna ge dig en hel hög med tips just nu.

Fabbe said...

Men för bövelen bidra då

Anonymous said...

Lämna in hans bil på "snejustering".
Som tack för hållna löften.

Om den drar höger så är ju det heeelt normalt ;)

//J. egodoubler.se

Tärnström said...

Du har rätten på din sida:

http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=836&lngArticleId=318

/Joakim