Thursday, June 01, 2006

Stockholm

Jag har har börjat reagera på en sak här i stan nu. Det har skett en förändring över dom senaste tio åren som faktiskt varit ganska dramatisk. Jag flyttade till Umeå 96 för att plugga och redan 5 år senare när jag kom tillbaka hade jag märkt förändringen. Stockholm har vuxit, blivit dyrare, mer märkesmedveten, mer prylfixerad, snobbigare, exklusivare, ytligare. Ta Götgatsbacken som exempel. Förut var denna vackra del av stan en rätt så oansenlig plats med en mängd musikaffärer som främsta signum, förutom alla pubar såklart. Nu är det bara trendiga boutickcuer eller hur fan det stavas. Bilarna är borta och in har det flyttat en massa välklädda, trendiga och vackra människor. Dom fula och fattiga är borta. Inne i city är förändringen i full blom också, Drottninggatan håller på med en förvandling från turistfälla till Sveriges längsta förortsgalleria utan tak. Kungsgatan snobbas upp, Norrlandsgatan går knappt att känna igen. Självaste plattan är new and improved. Det finns självklart fler exempel på det här, men det borde räcka. Sen ser folket i stan annorlunda ut också, jag tror knappast jag sett så mycket välklädda människor, det blir svårare att se vad folk jobbar med nu när alla är så förbannat uppklädda. Kostym och slips var det bara bankpersonal som hade förut, oftast för att var ett tvång, nu klär sig alla oavsett ålder som små gubbar och tanter. Det kryllar av inredningsaffärer med dyra saker, det finns inte längre några fik utan kaffe finns i 40 olika varianter i muggar stora som guldfiskskålar och svindyra såklart. Restuaranger och nattklubbar trängs om att vara exklusivast och dyrast.

Brats var förut ett mer eller mindre okänt begrepp, något man skrattade åt, något man gjorde sig lustig och förfärades över. Nu är det dessa degenererade snorungar som syns i medierna och som sätter trenderna? Något har gått över styr här.

Jag vet inte vad det är som hänt men det känns som stan fått en extreme makeover och jag är inte så säker på att jag tycker det är helt bra. Någonstans borde det finnas plats för det lilla, det vanliga, det otrendiga, det fula, trista och billiga. Var hittar man det nu nånstans? Var är stockholmarna nånstans, dom riktiga stockholmarna, numera verkar det delas ut en hammarbyhalsduk på centralen tillsammans med en karta över söder till alla kulturjeppar från Alingsås, Norrköping, Eslöv eller var dom kan komma ifrån. The bold and the beutiful från samma avfolkningsorter slussas norr om gamla stan och ges shoppingguider till märkesbutikerna och stamgästkort till Daniel ”Clark Kent” Westlings gym. Jag kanske är bitter, cynisk och avundsjuk, jag kan medge det men det är tråkigt att staden invarderas av lantisar med en bild av Stockholm som inte är sann och som gör allt dom kan för att leva upp till den. Den bilden inte bara levs upp utan även skruvas upp till något uppblåst och extremt. Kanske är det den kollektiva revanschen hos dessa utbölingar som drivit fram utvecklingen till där vi är idag? Det är kanske det som gjort att jag numera rör mig i min stad och inte känner igen mig, inte känner mig helt bekväm.

Jag tycker det är på sätt och vis bra att stan lever och förnyas, förbättras och förskönas, men måste det vara så enformigt och i samma riktning, nånstans blir jag lite ledsen över utvecklingen.

10 comments:

Anonymous said...

Känslan jag får när jag läser det är stundtals att lyssna på en gammal gubbe som gnäller på dagens ungdom som borde klippas sig och skaffa jobb.

Jag kan i vissa fall hålla med dig, men jag känner nog tvärtemot dig att mestadelen av förändringarna är av godo. Inte alla naturligtvis.

Bilarna bort från götgatsbacken är ju någonting oerhört trevligt tex. En allmän satsning för människor mot biltrafik i tätbebyggt område tycker jag är gott. Mer krogar, mycket mer valmöjligheter, en öppnare attityd mot uteserveringar osv. Mat och öl från olika länder, mikrobryggerier som vuxit upp som svampar, allt detta är trevligt. Och mitt i denna djungel finns fortfarande det trygga gamla kvar. Sätt dig på black & brown och njut av otrendigheten, tjuvlyssna en smula på gamlingarna som är lite för fulla lite för tidigt. De är underhållande och bor i samma hus.

Nej jag tycker hufvudstaden har förändrats generellt till det bättre. Men jag ogillar också brats, dokukändisar och alltför märkestrendiga lantisar.

Fabbe said...

Jag förstod att du skulle läsa det så, själv fick jag dom tankarna när jag präntade ner det på tangenterna. Men kärnan kanske inte kommer fram riktigt i allt gnällande, kanske blir det slightly felfokuserat.

Jag menar mer att jag tycker det är lite trist att när man gör om så lyxrenoverar man, man kör en extreme makeover och allt ska bli så jävla trendigt och märkvärdigt, och nu kommer en klyscha... det genuina försvinner, det finns ingen plats för dom små sakerna, dom fula och trista.

Jag har inget emot alla dom sakerna du räknar upp dom välkomnar jag med varm famn också. Men i tisdags när jag var på bio tog jag en promenad på just kungsgatan och norrlandsgatan och kände inte igen mig, det var bara en massa dyra designerbutiker och uppklädda människor överallt, så var det inte för bara säg tio år sen.

Är de tydligare nu vad jag menar?

Anonymous said...

Jovisst. Men några av dina exempel tycker jag ändå har blivit bättre. Tex götgatsbacken (visst trist att förlora musikaffärerna) och definitivt sergels torg och gallerian samt passagen som förbinder dem.

Men norrlandsgatan och kungsgatan kanske du har rätt om, det har jag ingen direkt uppfattning om. Jag rör mig inte där om jag har ett direkt ärende, kanske just för att där inte finns så mycket som tilltalar mig. Design är jag inte så intresserad av. inte kläder iaf.

Fabbe said...

Götgatsbacken har blivit våldtagen och skändad, Björn Borgkalsonger, Filippa K kläder, dyra tvålar, en affär med neceserärer osv osv, Det är inte rätt.

Anonymous said...

Jag skulle inte vilja använda så starka ord. Fördelarna med bilfrihet vinner över några modebutiker och en ointressant ny galleria.

Svennigheten bland barerna i backen överväger förtfarande. Inte mycket hippt där, utan svennebanan på sportbar precis som det alltid varit.

Matt said...

För några veckor sen skrev du att du gillade förändringen i SoFo. Men inte götgatan? Skivaffärerna finns ju kvar i stan, på söder. Det är inte konstigt att affärer flyttar. Du får utforska lite.

Anonymous said...

Kanske har du blivit gammal?

Allvarligt, jag tycker liknande, men tvärtom. Det genuina(läste o läste och bara väntade på det ordet..) Söder som jag jobbat på nu i 2 år verkar mest vara ett ställe där det finns en stereotyp genuinitet som är en blandning av "aktivist"mode, pandor och hiphoppare. Eller folk som tror att dom är något av ovanstående. Och det känns lika fejkat som de som vill vara brats och fyller upp stan. Alla är aspirerande skribenter, musiker eller konstnärer. Utan att ens vara i närheten av att vara det eller någonsin bli det.

Kungsgatan, nja. Jag tycker nog den är renare och fräschare, men design, det veti1000an. Snarare har TäbyCentrum hittat ett cityläge. OnOff/Siba/ElGenanten trängs med DUKA, Indiska och Stadium.

Norrlandsgatan, well, det är ju fortfarande en lite halvsunkig gata som inte har hittat ngn identitet. Porrbion ligger kvar (genuint om något), designbutikerna vet jag inte riktigt vilka du menar. Red Devil har legat där i många år (ägs av Stadium...), du har några streetbutiker som inte verkar speciellt mkt design. Nja, tveksam, men förklara gärna, jag är nyfiken.

Uppklätt? Kanske är "modet"mer uppklätt? Kanske har kläder som innan ansågs som uppklädda blivit mer vardag. Typ kavaj som idag bärs av var och varannan. Däremot ser folk mer "nattklubb" ut - mitt på dan. Och det upprör.. (japp, gammal är jag). Vafan skall folk se ut som värsta gogo-dansöser eller bouncers från Ibiza, mitt på en måndag lunch...

Nä, nu blir jag för arg. Låter det vara ett tag. Missförstå mig rätt - jag tycker att du är inne på rätt spår, men vet inte om jag är med dig hela vägen.
/C

Fabbe said...

Kära anonym, visst är det precis som du inledningsvis säger. Söder är en sterotyp av ett förväntat mode och attityd, det skrev jag även i den ursprungliga texten. Inget att orda om där mao.

Jag kanske syftade på en lite annorlunda sak när jag skrev "design" så här i efte3rhand var det kanske inte så genomtänkt. Det jag menade var snarare att det poppat upp lite väl många s ka inredningsaffärer med prylar över allt. Samma sågade ekbitar till hylllister, pilasterhyllor, tidningsställ osv. Samma färgglada plastbitar till allt möjligt, ex Stockhome und so vidare.

När det gäller norrlandsgatan är det just som du säger streetbutiker och några vuxenbutiker goes nostalgileksaker och barnkläder. Hollywood och Red Devil ligger kvar men det är nog allt, det har bytts ut mot annat, jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men det är nåt som känns sådär, det känns lite för kalkylerat och planerat, affärerna förr låg där dom legat förut oavsett om nån ekonom eller marknadssnubbe/snubba bestämt att this is the place to be om man vill nå den eller den målgruppen. Nu verkar det bli rätt likartat, Norrlandsgatan känns som en magniot linje mellan brats stockholm och förortscentrums-city.

Kläderna slutligen. Visst, jag kan inte annat än att hålla med om att det är trevligt att folk verkar bry sig om vad dom sätter på sig, men det verkar som om alla killar verkar lusläsa alla killtidningars modetips, det ser lite krystat och tillkrånglat ut. Jag vet inte, men det verkar lite plastigt. Jag kanske börjar bli lite gammal och konservativ, vem vet,

Anonymous said...

Fabbe: jättebra svar, jag uppskattar mycket. Och jag håller ju med dig. Även om jag gillar att man städar upp delar av Kungsgatan som annars har varit ett kiss-stinkande sumphål - så blir det kanske lite väl polerat och slätstruket utbud. Just Stockhome är ett lysande exempel - bra användning av ett annars genomsunkigt mörker, men annan butik hade varit lite roligare.

Din sista spaning om att alla killar lusläst pojk-tidningar är smart - för jag ställer mig lite undrande till att NY-Times utropar Stockholm till riktigt trendigt - o sen ser alla ut som en JC-annons med tilhörande BigBrother-kropp och attityd.
Åk till ex. Borås och du ser samma sak, men skillnaden är ju att Storstaden historiskt sett har varit trendsättaren, men idag är det som bortblåst (och det är ingen diss till småstaden, jag är själv inflyttad Skåning..).

Kul diskussion.

Fabbe said...

Kära anonym igen:)

Ja jag uppskattar den här diskussionen jag med. Ja visst är det skönt att delar av stan fräschas upp, i synnerhet delarna i city, Drottninggatan, Sergels torg osv. Jag är inte lika jublande glad över utvecklingen på Götgatsbacken som har en konstig utveckling tycker jag.

Intressant ordval, pojktidningar, det är precis vad det är. Tidningar för osäkra pojkar som vill veta vad som är the shit i kläder, prylar, åsikter och så som grädde på moset en silikondocka i bikini. När det gäller Stockholms status som trendsättare tror jag faktiskt att den är oförändrad. Det man ser i Borås osv är dokusåpa/pojktidningsmodet, dvs snubbar med Beckhams förra frisyr, tatueringar och det senaste från JC och MQ.