Wednesday, June 14, 2006

Idioti i krönikor

Ibland förundras man över dumheten hos krönikörer, jag läste den här i dagens Metro och blev fascinerad över att en sådan krönika fick skrivas. Hade man gjort tvärtom hade det blivit liv i luckan måste jag säga. Så jag tog mig friheten att bara ändra vända på det. Vad tycks?

- Det sägs att kärleken är blind, det är nog den största lögnen någonsin. Det räcker med att läsa kontaktannonserna för att få det klart för sig. Folk har väldigt specifika krav på allt från längd, kroppsbyggnad, hår- och ögonfärg. Foto är lika med svar. Kärleken är alltså inte blind, på sin höjd lite närsynt. Men ett handikapp har ändå kärleken. Och det är allt så inte nedsatt syn. Kärleken kan inte räkna. Kärleken lider av svårartad diskalkyli. Det är bara att titta på Michael Douglas och hans 25 år yngre Cathrine Zeta Jones. Eller Flavio Briatore som lyckats knipa åt sig den 23 år yngre Heidi Klum. Mellan Colin Nutley och Helena Bergström skiljer det 20 år. Att vara tillsammans med en yngre kvinna är det nya svaret, the new shit.

Rent biologiskt är en äldre man och en yngre kvinna det perfekta paret. En kvinna når sin fysiska peak i 20 års åldern. Mannen är som bäst när han närmar sig 35- 40 år. A match made in heaven alltså, den äldre mannen är erfaren och har vuxit ifrån de värsta kroppsnojorna. Den yngre kvinnan är vacker och påhittig. I mer traditionella förhållanden, där kvinnan är ett par år äldre, är det hon som står för konsumtionen av huvudvärkstabletter när det är sängdags. Yngre kvinnor – och nu talar jag enbart utifrån egna erfarenheter - är porrigare och de tycker att du och inte skvallertidningarna är kvällens höjdpunkt. Att yngre kvinnor dessutom är roligare, mer avslappnade, inte är sura och griniga, respekterar och beundrar dig. Inte har en före detta man och barn i bagaget och du kommer dö före henne är bara härliga bonusar. Självständighet i alla ära men vad är det mot fasta bröst och en liten tajt rumpa?

En ung kvinna är dessutom fortfarande formbar och har inte sunkat ihop helt i trista gamla vanor och värderingar. Här har du alltså ett fantastiskt tillfälle att vara med och påverka och modellera fram den perfekta kvinnan. De har aptit på livet och tror fortfarande att ingenting är omöjligt. De vet vad du gillar och hur man festar. De kan se skillnad på en fotbollsmatch och en hockeymatch. De må vara lite naiva och ha brist på livserfarenhet men det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna. Eller ska jag, som i det här fallet, säga i sängkammaren. Och vem har dött av lite naivitet? Vad spelar det för roll om han knappt har hört talas om artisterna i din skivsamling och tycker att smågodis och kaffe passar lika bra till frukost som till middag?

Vi kan alltså konstatera att kombinationen äldre män och yngre kvinnor är klockren. Men när kärleken inte kan räkna, fast åt andra hållet känns det inte lika rätt. Killar som dejtar äldre kvinnor ses som patetiska eller bara förvirrade. De är bara ute efter kärringens pengar och söker kanske bara en modersgestalt. Och den äldre kvinnan är bara gummsjuk eller genomgår någon form av livskris. När rollerna är ombytta blir det istället patetiskt och kanske rent av lite äckligt. Kärleken får alltså ha problem med matematiken, men bara åt det ena hållet. Det borde vara kärlekens fulla rätt att räkna lite fel oavsett vilket håll. -

8 comments:

Anonymous said...

Vi hade just en genusforskare som ringde till oss och var skitförbannad. Hon (för det handlar alltid om en hon när det gäller genusforskare) hade fått senaste numret av en svensk hobbytidning, där en kvinna avbildades med en hund i knät. Under bilden stod följande: "Vilken Matte är du?" Detta fick alltså genusforskarinnan att bli så tvärilsken att hon genast kastar sig på luren och ringer till tidningens prenumerationsavdelning och låter brödsaxen klappa. Hon menar att det som avbildades var "alltför könsspecifikt" för tidningens bästa och att hon därför omedelbart ville säga upp prenumerationen. Varför kommer orden lingonvecka och koleriker rusande? Undrar vad denna genusforkarinna sagt om din omskrivning? Jag tycker i alla fall att den var bra. MYCKET bra!

Matt said...

Jag tycker om yngre tjejer.

Anonymous said...

För att citera en vän: "Jag tyckte ju om 16-åriga" tjejer när jag var 16. Varför skulle jag inte göra det fortfarande?

Skulle va kul att höra om Metro tar in den här krönikan.

Fabbe said...

Ja visst är det bra, men när man läser den som jag skrev så reagerar man, även som man, att så där kan man inte skriva ostraffat i en tidning med stor spridning utan att få rejält med smällar på fingrarna. Men när den här usla frilansarn gör samma sak in reverse går det tydligen hur bra som helst. jag ska skicka in min variant till metros redaktör och se om jag kan få min publicerad?

AA said...

Ja så fort de är könsmogna är de redo att plockas.

Anonymous said...

Jag måste som vanligt ha någon form av invändning. :)

Artikeln avslutar ju med: "Det borde vara kärlekens fulla rätt att
räkna lite fel oavsett åt vilket håll"

Betyder inte det att tesen därmed är att det är fel att det ses som äckligt om äldre män träffar yngre tjejer? Även om den kanske kom bort lite på vägen...

Fabbe said...

kära AA, visst är det fel och jäkligt dåligt skrivet men visst har du rätt

Anonymous said...

Helt störtskön artikel!

Själv är jag 23, han är 36. Och vi har precis träffats. Jag är vacker och allt är superfast, brinner av livsgnista och han är mogen och erfaren. He is a lucky bastard!
Han vet hur en kvinna ska behandlas, och uppvaktar en som ingen ung kille nånsin gjort. Sänger.. jaa där råder påhittighet och passion! Visst var jag tveksam i början, kan ju tänkas vara lamkött för honom. Men det gör inget nu, för jag har hittat en riktig mogen man!

Så jag ger som råd, alla mogna män därute, borsta av dammet, skaffa fräscha kläder, gymma en aning, le och va charmerande, så kommer nog dom unga bruttarna flockas.. :D