Wednesday, December 21, 2005

The attack of the chrístmas tree

Igår kväll hände något intressant men ganska obehagligt.

Jag och frugan gick och köpte årets gran, när vi sedan bestämt oss för en fin rackare påpekade jag till säljaren att det var läge att kapa den en aning. Snubben vi handlade av kapade den nere vid foten och yxade sedan till den lite på måfå. Det var ganska självklart att det skulle bli problem men inte på det sättet som jag sen skulle bli varse om. Väl hemma när vi skulle försöka få ner den i foten blev vi varse om fanskapets habila yxhantering. Det gick såklart åt helvete och när vi försökte få ner den sneyxade granen i foten. Den ramlade och välte om vartannat. Några timmar senare stod den i alla fall rakt och stilla och Fru C började klä den. När hon sen drog sig tillbaka för kvällen la ja mig bekvämt i soffan och började läsa lite bok för att koppla av.

Jag hade läst en stund och börjat varva ner när jag plötsligt ser nåt i ögonvrån som kommer mot mig, det är julgranen som helt plötsligt fått för sig att göra ett snabbt utfall mot mig. På mindre än en sekund har jag en fullt klädd julgran med lampor allt i full karriär mot mig. Den fan hade fått för sig att lönnmörda mig, varför vet jag inte, kanske för att frugan klätt på den en massa fjolliga lampor, kulor och glitter, eller så gillar den mig inte bara, nåt är det i alla fall. Jag hinner precis få upp en hand för att skydda mig från den snabbt framrusande granen. Jag lyckas rädda mig och även granen, Enzo the Cat blir såklart livrädd och springer och gömmer sig illa kvick och idag är han fortfarande duktigt skeptisk mot det livsfarliga men fjolliga trädet som vi släpat in.

Dagens erfarenhet barn; skaffa aldrig en gran utan att fråga den om det är ok att ni klär upp den till en transa, det kan straffa sig hårt om man inte är lika snabb som jag är.

10 comments:

AA said...

Först och främst vill jag beklaga granen för misslyckad attack. Sen vill jag påpeka två stora fel.

1. Granen varken tas in eller kläs förrän kvällen innan julafton. Så är det bara.

2. Endast föräldrarna har gran. Där fyller den dock viss trevnadsfunktion. Är du förälder?

Fabbe said...

Som svar på det första påståendet; Ja granen tas in dagen före, det stämmer, men eftersom frugan åker till norrland ikväll så är det på sätt och vis dagen före. Personligen skulle jag kunna vara utan gran då det känns överflödigt, ok trevligt, men överflödigt.

Fråga två. Den fyller en viss trevnadsfunktion var den än må stå, jag är inte förälder, om inte ägare till mindre rovdjur räknas.

Anonymous said...

Men tjena.

Med lite rutin så spänner man en tunn ståltråd ifrån taket och hänger granjävuln. Vi brukar ha fot mest för syns skull... och lite vatten.

Värsta tomtetricket ;)

"Den som gran för tidigt skaffa, den skall tomten självklart straffa"

(Ps. Det rimmar nästan)

// JoNtE

Fabbe said...

Men hej själv, ja det kanske man kan göra, men om man inget har att hänga ifrån va göra då?

Anonymous said...

Underskatta inte plugg & slagborr ;)

Fabbe said...

nej det förståss det är aldrig fel... blir det snyggt då med en ståltråd i taket?

Matt said...

Fiskelina syns inte.

Fabbe said...

jag löste det igår med en bra såg och lite fixande, så nu står den stadigt som en fura i småland

Matt said...

Tills katten får tuppjuck och ska klättra upp i den.

Fabbe said...

Det gör han inte, han är skeptiskt mot den nu